Дни преди блестящия финал на Опера в Летния театър – Варна 2023 диригентът на Варненската опера КРЪСТИН НАСТЕВ споделя пред ПЛАМЕНА АЛЕКСАНДРОВА как се готви за това изживяване от световна величина и какво ще поднесе на публиката репертоарът на оперната гала на 31 август.
Предстои ни един наистина грандиозен финал на XIV Опера в Летния театър – гала концерт на Соня Йончева. Какво да очаква публиката и какви са предизвикателствата пред диригента?
Богатият афиш на летния оперен фестивал завършва с един дългоочакван концерт – оперна гала, със специалното участие на Соня Йончева. Почитателите на оперното изкуство в морската столица ще имат възможност да се срещнат за първи път с един артист от най-висока класа, на върха на своята световна кариера.
Предизвикателствата за диригента са няколко: на първо място откритото пространство, чието озвучаването е нелека задача. Има огромна разлика от естествената акустика на закритата зала и пречупването на звука през микрофоните. Звукът, който достига до публиката, зависи изцяло от техниката и от професионалния подход на озвучителите. Надявам се, че ще успеем да направим добър баланс и добра звукова среда.
В музикален аспект винаги акомпанирането на солисти, без значение дали са певци или инструменталисти, е предизвикателство. Синхронизирането между аз-а на солиста с останалото звучащо тяло (оркестъра) нерядко поставя трудности и препятствия. Но когато солистите са с богат сценичен опит, има диалог и разбиране, работата върви леко и приятно. Вярвам, че този път ще бъде така.
Музиката на композиторите от течението в италианската музика, наречено verismo, също поставя трудности пред диригента. Характерните черти на този стил са отразяването на действителни събития от живота, социални конфликти и силно драматични ситуации, които са изразени чрез неочаквани промени в темпата, екстремни динамически нюанси, сложни ритмични построения и честа смяна на размерите. Всички тези особености изискват задълбочена работа, вещина, разбиране, отдаденост и колективно съдействие в интерес на общото изпълнение.
Как се случи подборът на репертоара, как избрахте откъсите? Популярни и любими арии ли преобладават?
Идеята на този концерт беше да изберем повече откъси от една и съща опера и така програмата да се подреди на по-големи, тематично свързани блокове. Един от моите учители, Крикор Четинян, казваше, че „програмата на концерта е визитната картичка на диригента“. Ръководени от тази максима, избрахме откъсите и потърсихме логичната им последователност. Соня Йончева прие идеята за намирането по-скоро на общ замисъл, отколкото пъстрота в подредбата на музикалните фрагменти.
В програмата на концерта двете популярни заглавия „Норма“ и „Тоска“ заемат централно място. Най-известните арии и ансамбли от тези опери ще бъдат изпълнени в началото и края на концерта. Едно от произведенията, с което ще стартираме втората част, е интермецото от операта „Приятелят Фриц“ на Маскани, което допускам, че ще прозвучи за първи път във Варна.
Имате ли впечатления от другите солисти, които ще излязат заедно със Соня Йончева на варненска сцена?
Познавам вокалните качества на всички изпълнители в концерта. С Валентина Куцарова успяхме да поработим вече във Варна. Направи ми впечатление нейното деликатно поведение, прекрасен глас и дълбока сетивност. Ивайло Джуров познавам от много години и следя неговото певческо развитие. През пролетта имахме възможност да го чуем във Варненската художествена галерия, където интерпретира с изключително вокално майсторство Шубертовия цикъл „Зимен път“. Пламен Димитров е част от екипа на нашата опера и се радвам, че ще участва с две изпълнения, в които ще може да демонстрира отново своите забележителни качества на певец. Милен Божков слушах на живо в „Тоска“ преди няколко дни и ми направи приятно впечатление неговия кадифен тембър и интелигентно музициране.
Как се готвите за концерта?
Усърдно и отдавна. Казвам отдавна, защото осмислянето на творческите задачи е дълъг процес на отлежаване. Всяко произведение трябва да премине през моето съзнание, да бъде вплетено в моето ежедневие и всеки откъс да бъде пречупен през моята музикалност. Това не става от днес за утре; изисква се ежедневна работа, която включва също запознаване с литературни източници, проучване на записи на други интерпретатори, сравнения и анализ. В моята практика винаги съм се стремял да бъде верен на композиторските намерения и да познавам традициите в изпълнението на дадена творба. Когато измина този път на предварителна работа, постепенно оформям своя прочит, който се базира на подготовката и на цялостното ми музикално възпитание, култура и чувствителност.
Бих искал с оркестъра и хора на Варненската опера да успеем да акомпанираме на тези изключителни певци с нужните умения и емоция; да успеем да се зарадваме от съвместната ни работа. В ансамбловото музициране всеки участник влияе на другия. Съществува един невидим обмен на енергии между изпълнителите. Тези, които имат силна харизма, веднага увличат останалите. Бих се радвал музикалната емоция на нашите солисти да получи резонанс в оркестъра и хора и резултатът от общото сценично изпълнение да въздейства емоционално върху публиката.